Manufaktura Adrijana Sarajlije

Prikaz knjige „Manufaktura G” Adrijana Sarajlije

Prvu samostalnu zbirku Adrijana Sarajlije, „Manufaktura G”, čini 9 priča naučne fantastike, prilično ujednačenih po kvalitetu.

Po profesiji lekar, Sarajlija veoma uspešno koristi medicinske elemente kako bi izazvao jezu kod čitaoca, bilo da se radi o povredama, kanceru koji raste tolikoda guta sve pred sobom („Sve što raste”), posledicama loše izvedenog abortusa u medicinski ne baš naprednom okruženju („Wasserkrabbe”)... A tu je i mogućnost brzog isceljenja – uz stravičnu cenu koju bi malo ko bio voljan da plati („Western”).

Fudbal se takođe pojavljuje u nekim Sarajlijinim pričama, bilo da dominira pričom („Viva La Revolucion”, alternativna istorija kroz prizmu tri generacije porodice fudbalera), bilo da je tu tek kao razonoda kako bi se ljudi nečim zanimali u svetu koji propada („Sve što raste”).

Sarajlija se u pričama poigrava, traži različite teme i izraze. Tako, „Viva La Revolucion” je alternativna istorija (kao i stilski specifična „Manufaktura G”), „Sve što raste” apokaliptična priča, „Wasserkrabbe” je steampunk, o priči „Western” već ime govori (doduše uz elemente horora i fantastike), „Hronovizija” je naučnofantastična parodija, „Fenomen” je igrarija o nebičnoj pojavi sa kojom niko ne zna kako da izađe na kraj, „Abrakadabra” se bavi urbanom legendom smeštenom delom u vreme obnove nakon Drugog svetskog rata, a delom rat u Bosni devedesetih, dok „O anatomiji i drugim trikovima” može da podseti na Lavkrafta.

U zbirci „Manufaktura G” nema većih uspona i padova; priča o kanceru koji guta sve pred sobom (”Sve što raste”) ili o urbanoj legendi koja u ionako mučan rat donosi još veću muku („Abrakadabra”) mogu da deluju nešto bolje, nekome bi, možda, „Viva La Revolucion” delovao nešto slabije od pomenute dve priče, dok bi „Fenomen”, priča o neobičnoj stvari koja se dešava oko odbačenog i pronađenog novorođenčeta, mogla da deluje simpatično, ali nema nijedne priče koja je slaba, niti ijedne priče koja neće pronaći čitaoca koji bi u njoj uživao.

„Manufaktura G” je zbirka koja vas navodi da željno iščekujete još.

Poslednje ažurirano ( petak, 24 februar 2012 14:54 )