Knjige koje će spasiti civilizaciju

U popularnoj kulturi nisu nimalo retke liste knjiga – knjige koje biste poneli na pusto ostrvo (podrazumeva se da na tom pustom ostrvu već postoje Biblija i sabrana Šekspirova dela), najboljih deset/sto/kolikoveć ovakvih knjiga, onakvih knjiga, najznačajnije knjige, knjige koje morate pročitati pre nego što umrete... Bela Hamvaš ide linijom za koju je i sam svestan da je nešto teža: on bira stotinu dela koje bi, ako bi sve ostalo bilo uništeno, ipak mogle da očuvaju književnu liniju čovečanstva.

Hamvaš je svestan da se neće svi složiti sa njegovom listom, ali smatra da se sa bar pedeset dela sa liste svi mogu složiti, dok je manji ili veći procenat ostatka nešto oko čega se može raspravljati – i rasprava bi bila poželjna, jer bi potekla od onih koji su pročitali vredna dela svetske književnosti i umeju o njima smisleno da razgovaraju.

Hamvaš nije samo izređao stotinu dela (zapravo, stavki, jer nije izdvajao pojedina dela nekih autora, već u jednu stavku spada, recimo, kompletan Dikensov opus), već je uz svako napisao mini-esej kojim obrazlaže njegov značaj. U Tardisovom izdanju „Sto knjiga“, ispod svakog od ovih mini-eseja nalazi se i fotografija umetničke keramičke šolje – šolje kao predmeta koji ima upotrebnu vrednost, umetničke u smislu lepote; nekada je ta lepota jedina funkcija određene šolje, pošto, sudeći po njenom izgledu, iz nje nije moguće piti.

I tu ide paralela između šolja i knjiga: ima li svaka knjiga upotrebnu vrednost (ako ništa drugo, da se podmetne pod klimavu nogu od stola) kao što bi i šolja „trebalo“ da je ima, ili im je svrha ipak nešto drugo? Očuvanje smisla za lepo, uživanje u umetnosti, očuvanje duha, pa i duše koja ume da se raduje lepom?

To su neka od pitanja na koja čitanje „Sto knjiga“ Bele Hamvaša može da navede. A za one kojima je potrebna i upotrebna vrednost ove knjige: to je spisak sto dela od kojih bi bar neko u svakom trenutku trebalo da se nalazi na noćnom stočiću, pa da čovek pre spavanja makar jednu reč pročita, i to parčence svetlosti, istinskog ljudskog bića, ponese sa sobom u tamu i u snove.

I, ko zna, možda odsanja u postojanje još neko delo koje čuva duh čovekov i dušu čovekovu.

Poslednje ažurirano ( petak, 24 februar 2012 14:51 )